Selasa, 17 Februari 2009

komentar yang dinanti dan penuh tanda tanya


Hari ini saya mendapat satu komen terhadap satu artikel tentang klang kio. Mungkin saya patut betulkan ejaannya kepada Khlangkeo.
Saya sangat tertanya siapa saudara mosar39 ini. Teringin saya berbicara tentang maklumat yang diberinya itu. Jika benar sebagaimana yang diungkapnya, pastinya sejarah akan bertukar. Ini adalah perkara besar.

Sebenarnya selain daripada minat saya terhadap seni lukis. Saya juga berharap yang lukisan-lukisan saya akan membantu sedikit sebanyak masyarakat berfikir tentang Khlangkeo ini.

Jika benar kerajaan Khlangkeo adalah sebuah kerajaan Islam, bukan kerajaan Hindu yang sebagaimana saya dan ramai lagi fikirkan. Ini adalah sesuatu yang perlu dicari kebenarannya dan didedahkan kebenaran tersebut.

Semalam saya sempat ke Galeri Seni Johor untuk perasmian pameran seni khat. Di situ saya berkesempatan bertemu dengan salah seorang penyelidik dari Yayasan Warisan Johor, Dr. rs. Kamaruddin. Beliau mengatakan yang penyelidikannya selama sebulan lebih di tempat tersebut tidak menemui apa-apa.

Apabila saya menanyakan, adakah kemungkinan yang kota tersebut tenggelam di Empangan Linggiu. Beliau menafikannya. Menurutnya sebelum empangan tersebut dibuat, segala kajian tentang kawasan tersebut telah dibuat dan tidak menemuinya. Namun saya percaya jika melihat kepada keupayaan ketika itu tentunya penyelidikan itu tidak menyeluruh.

Di bahagian lain otak saya berfikir dan menaruh syak wassangka. Tentunya ada sesuatu yang tidak kena. Terutamanya apabila empangan tersebut menjadi kepunyaan Singapura.

Berikut adalah komentar yang diberi oleh mosar39. Jika mosar39 tidak keberatan sila email saya di relief_painting@yahoo.com.my


Blogger mosar39 berkata...
Saya dah jumpa bukti kewujudan Gelanggi/ Khlangkeo/ Linggiu dan tempatnya di Ulu Sg Johor...tetapi kota tersebut telah dirobohkan pada tahun 1940-an oleh golongan tertentu dgn tujuan utk menutup bukti kewujudan kerajaan Siam Islam pertama pada tahun 900-an yang selari dengan kewujudan candi di Lembah Bujang yg sebenarnya adalah Masjid...ini semua merentas kepada golongan tertentu...untuk menghapuskan bukti Islam dah lama bertapak di Tanah Melayu...Belum masnaya didedahkan....boleh dikesan artifak yg banyak menggunakan metal detector...Walhal negeri tanah Melayu dan Indonesia Islam telah wujud pada 200-300 sebelum masihi...atas arahan Iskandar Zulkarnain.

7 ulasan:

mosar39 berkata...

Buat masa ini saya perkenalkan diri saya sebagai pensyarah IPTA. Saya juga berminat dengan sejarah kerana sejarah menunjukkan kekuatan dan jati diri sesuatu bangsa pada masa kini. Ini adalah berasaskan kewujudan peninggalan sejarah bangsa pada masa lampau...agar bangsa lain tidak mendakwa bahawa bangsa lain adalah juga penduduk asal di negara ini. Satu lagi...sejarah akan berulang sebagaimana banyak dinyatakan dalam Al-Quran dan Hadis.

Norazlan Ahmad berkata...

Alhamdulillah

Atas tujuan yang sama saya membuat karya ini.

Jiwa saya sangat tersentuh apabila dikatakan yang kita juga adalah pendatang.

Harapan saya suatu hari nanti apabila saya karya-karya saya sedikit sebanyak akan membuat semua masyarakat akan berfikir tentang jati diri kita sebagai bumiputera dan muslimin

Sesuatu yang sangat mengelirukan akal logik saya yang kurang berilmu, apabila dikatakan yang Islam hanya bertapak di tanah melayu sekitar 1400 masihi. Lebih kurang 100 tahun kemudian kita di jajah lebih 500 tahun. Namun Islam itu sangat sinonim dengan Melayu.

Angka 100 dengan 500 itu sangat besar. Adakah hanya dalam tempoh 100 tahun Melayu menjunjung syahadah dan bertahan walaupun 500 tahun dijajah.

Saya yakin yang pengislaman orang melayu itu lebih awal lagi.

Jika dilihat secara kasar terlalu sukar hendak mencari Melayu yang bukan Islam berbanding bangsa lain di dunia ini.

Oleh itu tak mustahil Melayu telah menerima syahadah semenjak zaman agama samawi yang lain sebagai mana yang saudara mosar39 nyatakan itu.

wallahualam

zubin berkata...

Sesebuah penemuan hanya boleh disahkan melalui bukti-bukti saintifik, bukan sekadar meneka. Kenapa pihak tertentu mahu memusnahkan penemuan Islam sedangkan kita juga ada penemuan islam Batu Bersurat di Terengganu. Lainlah kalau ianya termusnah dalam perang dunia kedua atau kejadian-kejadian kebakaran yang terjadi kepada Muzium Negara dan Arkib Negara

Norazlan Ahmad berkata...

sememangnya menjadi tanda tanya. Mengapa? Ada juga yang mengatakan batu bersurat Terengganu itu terselamat kerana dibuang ke sungai untuk menyelamatkannya. Wallahu Alam

mosar39 berkata...

Bukti saintifiknya...sila baca buku UNDANG-UNDANG KEDAH, seliaan Mariyam Salim 2005. Dalam buku ini menunjukkan bukti kukuh bahawa kerajaan Wurawari di Khlangkeo/Ganggayu/Linggiu/Gelanggi/Langgiu adalah kerajaan Siam Islam pada tahun 800an masihi. Manuskrip ini dipulangkan oleh penjajah British setelah lebih kurang 200 tahun dirampas di Kedah dulu oleh tentera British dan tentera Thailand. Itupun di atas permintaan Tun Dr Mahathir di atas sempena persaraan beliau. Kemudian pada tahun 2005 Tun Abdullah Hj. Ahmad Badawi pula telah mengizinkan buku Undang-undang Kedah diterbitkan Dewan Bahasa dan Pustaka. Buku ini menunjukkan bahawa sejarah Melayu yang telah kita belajar di sekolah dulu banyak sekali dipesongkan oleh penjajah. Kajian saya yang lain ialah saya telah mengumpulkan beberapa bukti saintifik yang dijalankan oleh NUS dan Singapore Nanyang Institute walaupun ianya berbahasa China. Oleh kerana banyak artifak yang dijumpai oleh penyelidik universiti Singapura dan juga warga tempatan yang masih menyimpannya sebelum tahun 1980 menjurus kepada kerajaan Siam Islam, kerajaan Singapura cepat-cepat memohon dan menyelenggara tasik tersebut pada awal 1980an untuk menutup bukti tersebut. Kerajaan Johor tidak tahu akan perkara tersebut dan saya kira kalau tahu sekarang pun sudah terlambat. Saya sudah pun melihat artifek-artifak tersebut. Tapi buat masa ini tak boleh bagi banyak info...sebab ia termasuk HIGHLY TOP SECRET untuk SINGAPORE GOVERNMENT dan ianya amat penting bagi masa depan dan survival bangsa Melayu di rantau ini sebab ada beberapa kajian universiti menunjukkan bahawa kerajaan Khlangkeo adalah beragama Buddha. Bila sampai masanya mereka akan menuntut bahawa Singapura dan Malaysia adalah hak kerajaan Buddha sebab peradaban asal menunjukkan ke arah itu. Ditambah lagi masyarakat Melayu tengah bergaduh sesama mereka...SEBAB TU WAJIB FARDU KIFAYAH UNTUK SEBAHAGIAN UMAT ISLAM MENJALANKAN KAJIAN INI...
Di antara tanda-tanda kecil kiamat ialah banyak rahsia alam termasuk penyembunyian orang kafir tentang peradaban orang Islam akan terbongkar jua akhirnya.

NAMPAK TAK SEKARANG NI...OK...STOP HERE.

mosar39 berkata...

Mengenai keterangan kerajaan Johor ia terdapat di dalam buku UNDANG-UNDANG KEDAH tetapi tidak secara detail. Perincian mengenai kerajaan Wurawari bolehlah rujuk buku lain seperti;
1. Undang-undang Siam Kot
Monthienraban (TM 1360)
2. The Malay Annals (Sejarah
Melayu)
3. The history of Johore
4. Buku Primbon Jawa

"SEMAKIN BANYAK DIKAJI SEMAKIN BANYAK PULA INFORMASI YANG DIPEROLEHI"

mosar39 berkata...

Saya bagi clue sikit:
Cuba padankan apa-apa maklumat yang terkandung dalam buku sejarah dengan kawasan lokasi sebenar Linggiu. Terdapat banyak ciri-ciri persamaan.

Kajian yang dibuat oleh beberapa universiti bersama Yayasan Warisan Johor dengan menyimpulkan bahawa tiada kerajaan Khlangkeo di kawasan terlibat adalah salah disebabkan ada lagi satu kaedah yang tidak dieksplorasi.

Kalau kita hendak membongkar sisa tinggalan kota lama Linggiu, ia memerlukan kos bajet yang agak tinggi iaitu melebihi RM 1 juta. Sisa batu-bata tinggalan kota lama Linggiu itu masih tersimpan dengan selamat.

Cuba kaji balik sejarah melayu lama-lama termasuk peta-peta Tanah Melayu di awal-awal kurun termasuk peta Ptolemy. Sewaktu penjajah Inggeris bersama Kaum Che masuk ke tanah Melayu pada tahun 1800-an, banyak sekali kota-kota batu kerajaan Melayu dirobohkan yang mana ia bertujuan untuk menghilangkan identiti dan ketuanan Orang Melayu...Kalau kita lihat di National Geographic, banyak sekali peninggalan kota-kota lama di banyak negara bagi sesuatu bangsa dipaparkan. Tapi di negara kita, banyak sekali kota-kota Melayu telah dirobohkan.

HASILNYA SEKARANG...ORANG MELAYU DI MALAYSIA MASIH MENCARI-CARI IDENTITINYA SENDIRI.